Tredjepartsvurderinger og verifikasjoner kan være aktuelt i mange situasjoner. Noen vanlige tilfeller er:
- design av tekniske anlegg, hvor det er ønskelig at en tredjepart går gjennom det designarbeidet som er gjort for kvalitetssikring.
- drift av tekniske anlegg, hvor en tredjepart kan gå gjennom en prosedyre.
- deltakelse i granskning etter uønskede hendelser.
- tvistesaker hvor det er uenighet om virkelighetsbeskrivelse og hendelsesforløp.
En tredjepart skal være uhildet og ikke ha egeninteresse i saksutfall, konklusjon eller dom. Det betyr vanligvis at tredjepart ikke kan ha vært involvert i prosjektet eller prosessen tidligere. Det betyr normalt også at tredjepart ikke skal være i et pågående kundeforhold involverte parter, men dette varierer avhengig av sakens art, alvorlighet og omfang. Saker med utgangspunkt i en teknisk svikt er generelt mindre følsomme enn saker hvor det har vært brudd på prosedyre, forskrift eller lignende.